woensdag 8 januari 2014

Goede voornemens?

Alles wordt anders in 2014.

Ik ga minstens twee keer per week sporten! Drink 2 liter water per dag! Ipv Face-book pak ik een real-book! Ik creëer veel herinneringsmomenten maar ook veel rust. Mijn Mindfull vervolg cursus trek ik weer uit de kast. Elke maand een blog. Ik maak tijd voor mijn vrienden. Maak verantwoorde, vegetarische maaltijden. En natuurlijk val ik ook nog eens 5 kilo af!

Niet lachen – het kan! Oké, van de mensen met goede voornemens haakt 1/3e van de mensen al af in de eerste dagen van het nieuwe jaar maar dat betekent dat de rest het wel volhoudt.
Hoe zorg ik er nu voor dat ik bij die 66,66% van de mensen hoor?

Behalve het rondbazuinen (lees: goede sociale controle ;-)) is het ook belangrijk om ze realistisch te houden. Dus niet teveel in één keer willen zodat het bij voorbaat al onhaalbaar is. En wat is precies mijn motivatie? Want goede voornemens zijn alleen vol te houden als ze voortkomen uit je diepste ik. Voornemens die je worden opgelegd door je ego/ aangepaste ik of erger nog, door anderen, blijken een stuk hopelozer.

Dus: Hoe zou ik willen zijn ipv “Hoe zou ik moeten zijn”.

Terug naar mijn lijstje want nu wordt het tijd om te concretiseren. Als ik bedenk hoe ik zou willen zijn, dan wil ik me dit jaar vooral richten op een gezond en soepel lijf. Ik ga dus tijd vrij maken om op een vaste tijd te sporten, die 2 liter water ga ik meten. En voor ik boodschappen ga doen, duik ik eerst in mijn vegetarische kookboeken.
Dat is haalbaar en voelt goed. Tegen minder Face-booken voel ik wat weerstand ;-) en de herinneringsmomenten én rustmomenten, bijten elkaar. Misschien moet ik die specifieker maken. Dus een memorabele zomer- en kerstvakantie, wat sauna en theaterbezoeken en verder lekker thuis. Een beetje “couch potato” misschien maar daar voel ik me goed bij. Die vrienden zijn belangrijk voor me dus daar maak ik vanzelfsprekend tijd voor vrij. En die Mindfull-vervolg cursus … tja, als er nog tijd over blijft. (Blijkbaar is dat iets wat ik vind dat ik moet doen). En die blog, die gaat er elke maand komen. Genoeg ideeën!

Wat verder kan helpen is om je voornemens te visualiseren, dus zo levendig mogelijk voor ogen halen hoe ik straks met een soepel, gezond lijf sta te sporten bv. Ook kan het helpen om een moodboard te maken. Een groot papier vol plakken met wat jij wil bereiken, mooie quotes, mooie plaatjes. De mijne ziet er zo uit:

Schrijf je vorderingen op. Wat heel goed helpt is elke avond in een mooi boekje, de dingen schrijven die goed gingen, waar je dankbaar voor bent. En misschien zijn er dingen die je de volgende keer anders wil doen. Schrijf ze op, zolang je het positief houdt. Dus: “Vandaag was ik te moe om te sporten en daar had ik later zo’n spijt van. De volgende keer wil ik gewoon beginnen, ik weet dat ik me achteraf een stuk energieker voel. Zo krijg je inzicht in je “faalmomenten” en kun je het anders aanpakken.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten