woensdag 20 juli 2016

Gelatine



Gelatine, een onverwachts superfood!

Als ik aan gelatine denk, dan zie ik die doorzichtige blaadjes voor me die je moet weken en dan kunt gebruiken in je baksels. Ik associeer dat eigenlijk niet echt met een superfood. Maar daarmee deed ik gelatine duidelijk tekort. Sinds een week gooi ik gelatine poeder door mijn smoothie en ik merk nu al verschil aan mijn huid.

Wat zijn de voordelen van gelatine:


  • Gelatine beschermt je gewrichten, het kan dus ook knakkende gewrichten verhelpen. De theorie is dat gelatine helpt met het herstellen en de wederopbouw van het kraakbeen dat versleten of ruw geworden is en daardoor ontstekingen veroorzaakt in gewrichten.

  • Het aminozuur glycine, dat zich in gelatine bevindt, ondersteunt de lever bij het afvoeren van giftige stoffen en heeft naast een ontstekingsremmende werking nog meer voordelen; het kan ook het lichaam helpen wonden te genezen, tumorgroei remmen en het geheugen verbeteren.

  • Gelatine draagt bij aan een betere vertering en zorgt dat het maagslijmvlies in goede staat blijft.

  • Voedselallergieën en voedselintoleranties komen waarschijnlijk door een lekkende darm: te grote delen, niet goed verteerde voedingsstoffen gaan door de beschadigde darmwand en komen in het bloed terecht. Hierop reageert het immuunsysteem, die zich geen raad weet met deze stoffen die daar eigenlijk niet horen. Gelatine helpt om een soort laagje aan te brengen in je dikke darm, waardoor het kan bijdragen in de genezing van een lekkende darm én het zorgt ervoor dat vitamines en mineralen beter worden opgenomen.

  • Gelatine vermindert maagzuur, maagzweren en zure reflux na het eten.

  • Gelatine levert een enorm hoog percentage aan eiwitten en mineralen per gram. Het is dus ook een goede vervanger voor je vlees inname.

  • Het verbetert de Hormonale balans. Gelatine kan helpen bij het verlagen van het vrouwelijk hormoon oestrogeen. Bij veel mensen (ook mannen!) is er sprake van een oestrogeen dominantie, een teveel dus van dit vrouwelijk hormoon. Dat kan allerlei oorzaken hebben, zoals een hormonale disbalans of blootstelling aan stoffen die oestrogeen nabootsen, zoals soja en stoffen in plastics als BPA. Te veel van dit hormoon kan voor ontstekingen zorgen, onvruchtbaarheid en het verouderingsproces versnellen.

  • Gelatine ondersteunt het immuunsysteem.

  • Gelatine kan cognitieve prestaties helpen verhogen. Daarnaast kan het het geheugen en het vermogen om te leren en onthouden van nieuwe informatie verbeteren.

  • Gelatine kan je helpen om minder te snacken. Het is erg verzadigend.

  • Gelatine draagt bij in een mooiere huid met minder rimpels. Collageen is een belangrijke bouwstof in ons lichaam. In de huid zorgt collageen voor de stevigheid en rekbaarheid van de huid. Wetenschappers hebben aangegeven dat het geen zin heeft te smeren met zalfjes met collageen er in om je huid mooi soepel te houden. Deze moleculen zijn namelijk te groot om door de huid opgenomen te kunnen worden! Uit onderzoek is echter gebleken dat inwendig gebruik van collageen beschadigingen van de huid kan verbeteren, bij ratten althans ;-)

  • Gelatine draagt bij aan voller haar en mooie nagels. Collageen, de stof waar gelatine uit afgeleid is, is een goede bron van keratine, de stof waaruit nagels en haar bestaan. Ook is uit onderzoek gebleken dat gelatine een goed supplement is tegen haaruitval.

  • Het helpt bij afvallen. Gelatine verhoogt namelijk de productie van het menselijk groeihormoon ((H)GH) en stimuleert de stofwisseling. GH heeft als belangrijkste functie het helpen laten groeien en repareren van cellen en weefsels, maar het stimuleert het lichaam ook om energie uit vetreserves te verbranden. Daarnaast maakt gelatine dat je je sneller verzadigd voelt en ga je dus minder eten.

Maar hoe gebruik je het?


Natuurlijk is de goedkoopste manier om je eigen bouillon te maken en dan van de botten van grasgevoerde, gezonde dieren.
Makkelijker is het om een gelatine supplement te kopen. Ik kocht die van Great Lakes. Deze is er in 2 soorten; De rode bus (die geleert, hier kan je dus snoepjes etc van maken) en de groene bus (die geleert niet en kun je dus overal doorheen gooien zonder dat je het  merkt).
Ze geven aan dat het neutraal van smaak is maar daar ben ik het niet helemaal mee eens. In ieder geval proef ik het niet als ik het door mijn smoothie gooi.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten